Waarom je voor flexibel werk juist een vast bedrag per maand zou moeten …

De trend van het outsourcen begint al wat te consolideren. Een tijd lang leek het wel alsof alle bedrijven hun ICT en support wilden uitbesteden. Gevoed door het idee dat je in lage-lonen-landen hoogopgeleid personeel kon inhuren voor een prikkie.

Inmiddels weten veel bedrijven dat dit niet altijd het geval is en zeker dat het niet bij ieder bedrijf past. Mede daardoor ontstaat er een nieuwe trend. Een flexibel management. Ge-outsourced, maar ook weer niet helemaal.

De kern hiervan is dat je een management opbouwt met mensen die ieder een uniek specialisme meebrengen. Bijvoorbeeld een marketeer gespecialiseerd in groei, een jurist gespecialiseerd in het verkopen van bedrijven, enzovoorts.

Ieder jaar een nieuwe opstelling

Het concept is dat je ieder jaar een nieuw team vaststelt dat past bij de volgende fase. Wil je volgend jaar een NEN-certificering? Dan voeg je een procesmanager toe aan je team operationele team. Zelf word ik vaak ingehuurd door bedrijven die online meer handel willen binnenhalen.

Waarschijnlijk vraag je jezelf nu af hoe dit verschilt met de inhuur van een freelancer of een interimmer. Ik zal je zo uitleggen hoe dat verschilt op basis van mijn eigen case. Maar eerst wil ik je uitleggen hoe de trend is ontstaan.

Traditioneel

Als je kijkt naar hoe we traditioneel specialisme inhuren, dan zijn er feitelijk een aantal opties:
– Je neemt er iemand voor in dienst
– Je huurt een zzp’er in
– Je huurt er een bureau voor in

Drempel

Iemand in dienst nemen is een hoge drempel. Je moet alleen iemand continu van werk voorzien, maar je krijgt er ook een heleboel verantwoordelijkheden bij.

Het inhuren van een zzp’er of een bureau in de traditionele zin, is eigenlijk maar een raar model. Als bureau (of zzp’er) is het je doel om zoveel mogelijk uren aan je klanten te verkopen, terwijl de klant probeert om de kosten zo laag mogelijk te houden. Bovendien lopen de kosten snel hoog op en bestaat er een kans op onverwacht meerwerk.

Als je als bureau of freelancers even wat meer uren maakt, omdat je weet dat het de klant meer rendement oplevert, dan wordt dit al snel gezien als brutaal. De klant moet die uren namelijk betalen. Tenzij je ze niet factureert, maar dan snijd je jezelf in de vingers. Met andere woorden, het sowieso nooit win-win.

Win-win

Het liefst heb je een systeem dat wel de mogelijkheid voor een win-win biedt. Als ik als marketing manager goede resultaten behaal, verdient mijn klant geld. Als ik wordt betaald voor mijn prestaties, dan is het in ieders voordeel wanneer ik wat meer uren maak en daardoor meer resultaat boek.

Hoe zoiets er uitziet? Zo doe ik het:

Afgelopen zomer ontmoette ik Arjan Yspeert op een terras in Groningen. Hij bracht onlangs het boek ‘De vrije adviseur’ uit, waarin hij dit concept uitlegt. 

Arjan vertelde mij hoe hij samenwerkte met zijn klant en hoe hij daarmee een gelijkwaardig belang in de samenwerking had weten te bewerkstelligen. Geïnspireerd door zijn ervaring en verhalen, ben ik gaan nadenken over hoe ik dat mijn klanten kon inrichten.

Vast bedrag

Uiteindelijk kwam ik op een model waarbij mijn klant mij een vast bedrag per maand betaalt.

Aan het begin van de samenwerking schrijf ik een online marketingplan voor de komende 12 maanden. Daarin beschrijf ik wat ik het komende jaar ga doen om een bepaalde groei te realiseren. Ik maak een grove begroting en geef aan wat voor rendement ik verwacht te realiseren.

Behaal ik mijn doelstelling, dan ontvang ik bovenop mijn maandtarief een omzetbonus. Haal ik mijn doelstelling niet, dan moet ik het doen met mijn maandfee.

De samenwerking draait voor beide partijen om hetzelfde doel, namelijk zoveel mogelijk omzetgroei realiseren.

Het resultaat

In plaats van dat ik alleen maar betaald wordt om werk te verzetten, word ik nu ook betaald voor het denkwerk.

De klant betaalt daarentegen een veel lager vast bedrag per maand en heeft op deze manier geen vervelende meerwerkfacturen. Als ik meer uren maak en daardoor meer resultaat realiseer, is de klant blij met de omzetgroei en ik met mijn bonus. Ben ik niet succesvol, dan heeft de klant mijn expertise voor de helft van de prijs ingekocht.

Aan de slag

Hoe ga je hiermee aan de slag? Het marketingvak leent zich er uitstekend voor, omdat je een meetbaar resultaat levert. Binnen andere vakgebieden ligt dat misschien anders. Toch loont het om het te onderzoeken.

Benader eens wat freelancers en bespreek deze optie. Grote kans dat je uiteindelijk iemand vindt die er voor open staat. Ik ken mensen die op deze manier werken in de vakgebieden online marketing, HR, subsidies en verandermanagement.

Denk er eens over na? Hoe zou jouw ideale managementteam er voor volgend jaar uitzien?

Leave a Comment