Als je in zaken serieus genomen wilt worden, moet je nooit iets voor niks doen
Ze weten het leuk op te schrijven, maar wat ze eigenlijk zeggen, is dit: we hebben een klant die een reclamefilm wil die doet alsof het geen reclamefilm is. Laten we het een documentaire noemen, maar we hebben nog geen idee hoe die eruit moet zien. We zitten immers ‘nog in de verkennende fase’. Daarom vragen we een hoop mensen die wél ideeën hebben om die gratis en voor niks aan ons te leveren mét ‘creatieve doorvertaling’. Als we die ideeën eenmaal binnen hebben, kunnen we daar natuurlijk mee doen wat we willen. Er zijn tv-producenten op deze manier heel rijk geworden.
Als je in zaken serieus genomen wilt worden, adviseerde mijn vader mij ooit, moet je nooit iets voor niks doen. Een wijze raad, die elke kleine zelfstandige zich ter harte zou moeten nemen. Ik antwoordde Zandbeek: ‘Hoeveel betalen jullie voor deze pitch? Ik neem niet aan dat jullie ervan uit gaan dat ik, of de vele anderen die jullie benaderen, gratis mijn ideeën met jullie deel.’
Ik heb niets meer van ze gehoord.
Tips voor Teun? Stuur ze via Twitter, liefst met foto, naar @teunvandekeuken
Leave a Comment
You must be logged in to post a comment.