Groot deel freelance journalisten heeft geen eigen website – Customer Talk


Customer Talk

Groot deel freelance journalisten heeft geen eigen website
Customer Talk
Na enkele grote reorganisaties bij Nederlandse dagbladen en andere journalistieke instanties, maken mediabedrijven steeds vaker gebruik van freelance journalisten. Zij werken, vaak als zzp‘er en op tijdelijke basis, per opdracht voor een dergelijk …

en meer »





Groot deel freelance journalisten heeft geen eigen website – CustomerTalk






















Naar inhoud




Groot deel freelance journalisten heeft geen eigen website





Na enkele grote reorganisaties bij Nederlandse dagbladen
en andere journalistieke instanties, maken mediabedrijven steeds vaker gebruik
van freelance journalisten. Zij werken, vaak als zzp’er en op tijdelijke basis,
per opdracht voor een dergelijk mediabedrijf. Voor een professionele uitstraling
en betere vindbaarheid in de belangrijkste zoekmachine Google doen zij er goed
aan om er een simpele, maar duidelijke website op na te houden. Een kleine
investering met goede resultaten, maar het merendeel van freelancers in de
journalistiek heeft geen online visitekaartje.




Belang werkende website

Dat leert een onderzoek van de openbare database Telefoonboek.nl naar werkende websites onder 141 zelfstandige journalisten. Bij deze zelfstandige ondernemers is gekeken hoeveel er een website bezitten. Bij 58 zzp’ers is een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op slechts 41,1 procent. Dat wil zeggen dat maar liefst 58,9 procent van de journalisten, concreet 83 gevallen, geen werkende website heeft.

Aspecten responsive website

De 58 journalisten die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op een smartphone of een tablet. Bij 6 van de 58 ZZP’ers werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat bij 52 journalisten (89,7%) de website aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.

Website is online visitekaartje

“Ik denk dat deze journalisten een grote kans laten liggen”, vertelt Ronny Oonk, manager van Places antwoordservice en onderzoeker van Telefoonboek.nl. “In deze branche ligt het werk door allerlei fusies en bezuinigingen nou niet bepaald voor het oprapen. Een website dient als online visitekaartje, waarop freelancers bijvoorbeeld eerdere opdrachten kunnen presenteren. Op deze manier kan het voor meer opdrachten zorgen.”

Bron: CustomerTalk


0

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren
Meer informatie


')



Leave a Comment